cz sk en

Podíl domácích mazlíčků v českých domácnostech mírně roste

12.2.2018 | Nadpoloviční většina české dospělé populace žije v domácnosti s nějakým domácím zvířetem (mazlíčkem). Agentura Focus prováděla kratší výzkum týkající se domácích zvířat již v roce 2010, některé výsledky proto můžeme srovnat. Podíl obyvatel, kteří ve své domácnosti nějaké zvíře mají, v průběhu sedmi let mírně vzrostl – v roce 2010 se jednalo o 51 %, v roce 2017 pak o 58 %.

Agentura Focus provedla ve dnech 3.–10. 10. 2017 reprezentativní výzkum veřejného mínění na dospělé populaci České republiky. Výběrový vzorek tvořilo 992 respondentů ve věku 18 a více let, kteří byli vybráni metodou kvótního výběru na základě pohlaví, věku, vzdělání, velikosti obce bydliště a kraje. Jedním z cílů výzkumu bylo zmapování vlastnictví domácích zvířat v českých domácnostech a nákladů na péči o ně. Výzkum se zabýval pouze domácími zvířaty – „mazlíčky“, nikoliv zvířaty hospodářskými a užitkovými.

Výraznou roli hraje typ bydlení – výrazně častěji vlastní mazlíčky lidé žijící v rodinných domech (74 %) než v bytech (47 % v bytových domech, 45 % v panelácích). O něco častěji vlastní zvířata lidé s vyššími příjmy, lidé žijící v trojgeneračních domácnostech a respondenti z menších obcí (do 5 000 obyvatel). Ostatní sociodemografické charakteristiky respondentů vlastnictví domácích zvířat výrazněji nediferencují.

 

Psi a kočky dominují

Druhy chovaných domácích zvířat se meziročně příliš nezměnily. I nyní patří mezi nejčastěji chovaná domácí zvířata psi (24 % obyvatel přitom chová psi převážně doma, 13 % převážně venku) a kočky (11 % je chová doma, 12 % převážně venku). K dalším zvířatům v českých domácnostech patří rybičky (9 %), papoušci, kanárci či jiné ptactvo (7 %), králíčci (6 %) a malí hlodavci (4 %). 

Hlavními důvody, proč si respondenti nějaké domácí zvíře pořídili, bylo přání mít společníka a kamaráda (56 % z těch, kdo mají domácí zvíře). Pro 41 % je chov zvířete zábavou a koníčkem, 28 % je vedeno zvykem a rodinnou tradicí. 

Za celkovou péči o něj utratí v průměru 783 Kč měsíčně. 

87 % respondentů – chovatelů psů vlastní jen jednoho psa, 11 % dva psy a 1 % tři psy.

 

Krmivo pro psy: necelá tisícovka měsíčně

Chovatelé psů za krmivo pro své čtyřnohé přátele utratí v průměru 956 Kč za měsíc, třetina z nich deklaruje útratu v rozmezí 251–500 Kč. Čeští majitelé psů svá zvířata krmí především granulemi a suchým krmivem (81 % pravidelně, 15 % občas). 

Psům se v českých domácnostech zřejmě nevede nijak špatně. 93 % respondentů, kteří mají v domácnosti psa, souhlasí s tvrzením, že svému psovi poskytují vyváženou stravu, 85 % psa považuje za člena rodiny a rozmazluje ho (součet odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“).

Naopak méně než polovina dotázaných chovatelů uvádí, že psa považuje především za hlídače domu a majetku (43 %), že na péči o něj nemají dostatek prostředků (35 %) nebo že mu kupují to nejlevnější krmivo (25 %) (součet odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“).

 

Má kočka žít z myší?

Šest desetin respondentů, kteří chovají kočky, mají doma pouze jednu. Dvě kočky mají tři desetiny chovatelů, 8 % tři a  2 % čtyři kočky a více.

Vlastníci koček za krmivo pro ně utratí v průměru 423 Kč měsíčně. Čtyři desetiny respondentů uvádějí měsíční útratu do 250 Kč, stejně velký podíl do krmiva investuje 251–500 Kč měsíčně. Jednoznačně nejpreferovanějším typem kočičího krmiva jsou granule a suché krmivo (74 % často, 19 % občas). 

Podobně jako tomu bylo u psů, ani kočky v českých rodinách nestrádají. 89 % majitelů jim podle svých slov poskytuje vyváženou stravu, 70 % na ně pohlíží jako na členy rodiny a rozmazluje je (součet odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“).

Jen 35 % jim naopak kupuje nejlevnější krmivo, necelé tři desetiny si myslí, že kočka by měla především chytat myši a čtvrtina nemá na dobrou péči o kočku dost prostředků (součet odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“).

 

Pro granule se jezdí do supermarketu

Nejčastějším místem nákupu krmiva pro psy a kočky jsou supermarkety a hypermarkety (43 % respondentů vlastnících psa nebo kočku), následují specializované prodejny chovatelských potřeb (36 %). Místo nákupu krmiva pro psy a kočky si respondenti vybírají obecně především podle jeho blízkosti a dostupnosti (34 %) a podle šíře nabídky krmiva (33 %). 

Důvodem pro pořizování krmiva v hypermarketech a supermarketech je především společný nákup s nákupem potravin a blízkost či dobrá dostupnost těchto prodejen. Ve specializovaných prodejnách se nakupuje zejména kvůli kvalitě krmiv a velké šíři nabídky, na internetu díky výhodným cenám. 

 

 

Třemi nejdůležitějšími kritérii při nákupu krmiva pro psy a kočky jsou jeho kvalita (52 %), aby kočce nebo psovi chutnalo (42 %) a cena za balení (33 %).

 

Aktuálně
Mediální gramotnost žáků základních a středních škol a jejich postoje k médiím

23.2.2023 | Důvěra středoškoláků v média celkově klesá, jsou přesvědčeni o manipulativnosti sociálních sítí a více vnímají ohrožení demokracie nepravdivými zprávami. Vyplývá to z dotazníkové šetření, realizovaného agenturou FOCUS pro organizaci Člověk v tísni. Šetření mapovalo v roce 2022 znalosti a dovednosti žáků týkající se médií, používání počítačů a chytrých telefonů, návyky v chování na internetu a postoje žáků a studentů k médiím. Výzkumu se zúčastnilo 1600 respondentů.

celý článek

Hospodaření českých domácností v době inflace

21.2.2023 | Zdražování, vysoké ceny energií a vysoká míra inflace se promítly a dále promítají do spotřebitelského chování českých domácností. Současná ekonomická situace negativně ovlivní spotřebitelské nálady řady domácností i v horizontu nadcházejících měsíců. Vyplývá to z reprezentativního sociologického výzkumu, který FOCUS, Marketing & Social Research realizoval na konci roku 2022 na vzorku 1129 respondentů.

celý článek

Vnímání největších favoritů na post prezidenta se za poslední tři měsíce proměnilo, respektive zhoršilo.

6.1.2023 | Nejvíce ztrácí Petr Pavel, naopak nejméně se proměnilo vnímání Andreje Babiše. Vyplývá to z výzkumů veřejného mínění, které agentura FOCUS realizovala v září a v prosinci 2022. Cílem výzkumů bylo zmapovat, jak veřejnost v ČR vnímá prezidentské kandidáty s největší šancí na zvolení. Oba výzkumy byly realizovány formou přímých standardizovaných rozhovorů vyškolených tazatelů s respondenty. Každého z nich se zúčastnilo více než 1000 respondentů. Výběrové soubory byly reprezentativní na populaci ČR starší 18 let.

celý článek

Andrej Babiš, coby prezident, bude rozdělovat společnost, myslí si dvě třetiny české veřejnosti.

4.12.2022 | Vyplývá to z výzkumu veřejného mínění, které agentura FOCUS realizovala ve dnech 27. 8. – 16. 9. 2022. Cílem tohoto výzkumu bylo zmapovat, jak veřejnost v ČR vnímá prezidentské kandidáty s největší šancí na zvolení. Výzkum byl realizován formou přímých standardizovaných rozhovorů vyškolených tazatelů s respondenty. Celkem bylo dotázáno 1046 respondentů. Výběrový soubor je reprezentativní na populaci ČR starší 18 let.

celý článek

© FOCUS Marketing & Social Research, 2015
vytvořilo Anything Studio