cz sk en

Podíl domácích mazlíčků v českých domácnostech mírně roste

12.2.2018 | Nadpoloviční většina české dospělé populace žije v domácnosti s nějakým domácím zvířetem (mazlíčkem). Agentura Focus prováděla kratší výzkum týkající se domácích zvířat již v roce 2010, některé výsledky proto můžeme srovnat. Podíl obyvatel, kteří ve své domácnosti nějaké zvíře mají, v průběhu sedmi let mírně vzrostl – v roce 2010 se jednalo o 51 %, v roce 2017 pak o 58 %.

Agentura Focus provedla ve dnech 3.–10. 10. 2017 reprezentativní výzkum veřejného mínění na dospělé populaci České republiky. Výběrový vzorek tvořilo 992 respondentů ve věku 18 a více let, kteří byli vybráni metodou kvótního výběru na základě pohlaví, věku, vzdělání, velikosti obce bydliště a kraje. Jedním z cílů výzkumu bylo zmapování vlastnictví domácích zvířat v českých domácnostech a nákladů na péči o ně. Výzkum se zabýval pouze domácími zvířaty – „mazlíčky“, nikoliv zvířaty hospodářskými a užitkovými.

Výraznou roli hraje typ bydlení – výrazně častěji vlastní mazlíčky lidé žijící v rodinných domech (74 %) než v bytech (47 % v bytových domech, 45 % v panelácích). O něco častěji vlastní zvířata lidé s vyššími příjmy, lidé žijící v trojgeneračních domácnostech a respondenti z menších obcí (do 5 000 obyvatel). Ostatní sociodemografické charakteristiky respondentů vlastnictví domácích zvířat výrazněji nediferencují.

 

Psi a kočky dominují

Druhy chovaných domácích zvířat se meziročně příliš nezměnily. I nyní patří mezi nejčastěji chovaná domácí zvířata psi (24 % obyvatel přitom chová psi převážně doma, 13 % převážně venku) a kočky (11 % je chová doma, 12 % převážně venku). K dalším zvířatům v českých domácnostech patří rybičky (9 %), papoušci, kanárci či jiné ptactvo (7 %), králíčci (6 %) a malí hlodavci (4 %). 

Hlavními důvody, proč si respondenti nějaké domácí zvíře pořídili, bylo přání mít společníka a kamaráda (56 % z těch, kdo mají domácí zvíře). Pro 41 % je chov zvířete zábavou a koníčkem, 28 % je vedeno zvykem a rodinnou tradicí. 

Za celkovou péči o něj utratí v průměru 783 Kč měsíčně. 

87 % respondentů – chovatelů psů vlastní jen jednoho psa, 11 % dva psy a 1 % tři psy.

 

Krmivo pro psy: necelá tisícovka měsíčně

Chovatelé psů za krmivo pro své čtyřnohé přátele utratí v průměru 956 Kč za měsíc, třetina z nich deklaruje útratu v rozmezí 251–500 Kč. Čeští majitelé psů svá zvířata krmí především granulemi a suchým krmivem (81 % pravidelně, 15 % občas). 

Psům se v českých domácnostech zřejmě nevede nijak špatně. 93 % respondentů, kteří mají v domácnosti psa, souhlasí s tvrzením, že svému psovi poskytují vyváženou stravu, 85 % psa považuje za člena rodiny a rozmazluje ho (součet odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“).

Naopak méně než polovina dotázaných chovatelů uvádí, že psa považuje především za hlídače domu a majetku (43 %), že na péči o něj nemají dostatek prostředků (35 %) nebo že mu kupují to nejlevnější krmivo (25 %) (součet odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“).

 

Má kočka žít z myší?

Šest desetin respondentů, kteří chovají kočky, mají doma pouze jednu. Dvě kočky mají tři desetiny chovatelů, 8 % tři a  2 % čtyři kočky a více.

Vlastníci koček za krmivo pro ně utratí v průměru 423 Kč měsíčně. Čtyři desetiny respondentů uvádějí měsíční útratu do 250 Kč, stejně velký podíl do krmiva investuje 251–500 Kč měsíčně. Jednoznačně nejpreferovanějším typem kočičího krmiva jsou granule a suché krmivo (74 % často, 19 % občas). 

Podobně jako tomu bylo u psů, ani kočky v českých rodinách nestrádají. 89 % majitelů jim podle svých slov poskytuje vyváženou stravu, 70 % na ně pohlíží jako na členy rodiny a rozmazluje je (součet odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“).

Jen 35 % jim naopak kupuje nejlevnější krmivo, necelé tři desetiny si myslí, že kočka by měla především chytat myši a čtvrtina nemá na dobrou péči o kočku dost prostředků (součet odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“).

 

Pro granule se jezdí do supermarketu

Nejčastějším místem nákupu krmiva pro psy a kočky jsou supermarkety a hypermarkety (43 % respondentů vlastnících psa nebo kočku), následují specializované prodejny chovatelských potřeb (36 %). Místo nákupu krmiva pro psy a kočky si respondenti vybírají obecně především podle jeho blízkosti a dostupnosti (34 %) a podle šíře nabídky krmiva (33 %). 

Důvodem pro pořizování krmiva v hypermarketech a supermarketech je především společný nákup s nákupem potravin a blízkost či dobrá dostupnost těchto prodejen. Ve specializovaných prodejnách se nakupuje zejména kvůli kvalitě krmiv a velké šíři nabídky, na internetu díky výhodným cenám. 

 

 

Třemi nejdůležitějšími kritérii při nákupu krmiva pro psy a kočky jsou jeho kvalita (52 %), aby kočce nebo psovi chutnalo (42 %) a cena za balení (33 %).

 

Aktuálně
Adjusting to new normal!

14.4.2020 | V současné situaci, kdy dochází k významným změnám nákupního chování a lidé intenzivněji využívají nových technologií, Vám pomůžeme zmapovat nové trendy a navrhneme řešení přesně na míru Vašim potřebám. Vycházíme z našich i zahraničních aktuálních zkušeností, které upozorňují na rostoucí nebezpečí komunikačních chyb a zdůrazňují potřebu detailnější analýzy nových očekávání konzumentů i forem jejich oslovení.

celý článek

Koronavirus Covid 19 optikou české populace

18.3.2020 | Agentura FOCUS realizovala pro Českou televizi kvantitativní výzkum reprezentativní na populaci ČR starší 18 let. Sběr dat proběhl ve dnech 1. 2. – 9. 3. 2020. Celkem bylo dotázáno 1017 respondentů metodou face to face rozhovorů vyškolených tazatelů s respondenty. Maximální statistická odchylka činí +/- 3,1 %. Nástroj sběru dat byl dotazník.

celý článek

Jak se bydlí v Brně?

19.2.2020 | Brno se stává postupně atraktivní a živou metropolí, která je lákavou adresou pro stávající i nastupující generace. Město Brno se snaží přistupovat k tématu bydlení a rozvoje města komplexně tak, aby pro své obyvatele vytvářelo domov a bezpečné i zdravé zázemí.

celý článek

Vnímání technologií firmy HUAWEI coby bezpečnostní riziko

12.3.2019 | Agentura FOCUS provedla ve dnech 15. 2. – 25. 2. 2019 omnibusový výzkum veřejného mínění na dospělé populaci České republiky. Reprezentativní výběrový vzorek tvořilo 1018 respondentek a respondentů ve věku 18 a více let, kteří byli vybráni metodou kvótního výběru na základě pohlaví, věku, vzdělání, kraje bydliště a velikosti obce. Jedním ze zkoumaných témat byla problematika bezpečnostních hrozeb, které by mohly způsobit technologie čínské firmy Huawei.

celý článek

© FOCUS Marketing & Social Research, 2015
vytvořilo Anything Studio