Mystery shopping spadá do kategorie zúčastněného pozorování. Mystery shopping je kvantitativní metoda výzkumu trhu, která měří kvalitu maloobchodních služeb, nebo když se získávají informace o produktech a službách vlastní, či konkurenční firmy. Mystery shopper je výzkumník, fiktivní nakupující, který vystupuje jako běžný zákazník. Jeho úkolem je nákup výrobku, kladení otázek, nastolení problému či stížnosti nebo hraní určité role.
Tato technika sběru dat eliminuje únik informací, na rozdíl od jiných výzkumných technik (např. dotazování, experiment). Záznamy se zpětnou vazbou vyplňuje výzkumník do dotazníku, nebo může za určitých podmínek pořizovat audio a video nahrávky. Mystery shopping může být použit v každém odvětví. Nejčastěji se posuzují prodejny, kina, hotely, restaurace, zdravotnická zařízení apod. V oblasti hotelových služeb se používá i výraz Mystery Guest, například při ověřování klasifikace hotelu ("hvězdičky") některou z hotelových asociací.
Mystery shopping lze také realizovat formou
V případě mystery výzkumu ve veřejné sféře, kdy zákazník / klient nic nenakupuje, používáme termín Mystery Client Audit.
V případě výzkumu v podniku, tzn. výzkum v organizaci, kdy je cílem odhalit reálné fungování podniku či zaměstnanecké politiky, je používán termín Mystery Working.
10.4.2023 | Vláda České republiky hledá strategie, jak čelit vysokým deficitům posledních státních rozpočtů. Zvažuje několik úsporných opatření, včetně rušení pracovního volna v den některých státních svátků, aby se rozpočet vrátil do černých čísel.
5.3.2023 | Price increase, high energy prices and high inflation rates have had and continue to have an impact on the consumer behaviour of Czech households. The current economic situation will negatively affect the consumer sentiment of many households in the coming months. This results from a representative sociological survey conducted by FOCUS, Marketing & Social Research at the end of 2022 on a sample of 1,129 respondents.
23.2.2023 | Důvěra středoškoláků v média celkově klesá, jsou přesvědčeni o manipulativnosti sociálních sítí a více vnímají ohrožení demokracie nepravdivými zprávami. Vyplývá to z dotazníkové šetření, realizovaného agenturou FOCUS pro organizaci Člověk v tísni. Šetření mapovalo v roce 2022 znalosti a dovednosti žáků týkající se médií, používání počítačů a chytrých telefonů, návyky v chování na internetu a postoje žáků a studentů k médiím. Výzkumu se zúčastnilo 1600 respondentů.
21.2.2023 | Zdražování, vysoké ceny energií a vysoká míra inflace se promítly a dále promítají do spotřebitelského chování českých domácností. Současná ekonomická situace negativně ovlivní spotřebitelské nálady řady domácností i v horizontu nadcházejících měsíců. Vyplývá to z reprezentativního sociologického výzkumu, který FOCUS, Marketing & Social Research realizoval na konci roku 2022 na vzorku 1129 respondentů.