Focus Groups (Focus Group Discussions, FGD) jsou populární metodou kvalitativních výzkumů.
Skupinový rozhovor moderovaný psychologem. Jedná se o kvalitativní metodu, která využívá skupinovou dynamiku. Cílem této metody je odhalit hlubší myšlenkové struktury a jejich logiku.
Rozhovor je veden podle předem připraveného scénáře, který je postaven tak, aby respondentům poskytnul velký prostor pro vyjádření jejich názorů, postojů, myšlenek. V rámci FGD je využívána řada projektivních, asociačních, a jiných psychologických technik.
Obvyklá délka focus groups je 90 až 120 minut. Delší FGD se obvykle nerealizují, protože respondenti jsou po dvou hodinách poměrně unavení a jejich produktivita velmi klesá. Někde se realizují tzv. extended FGD, které trvají déle. V takovém případě je potřeba poskytnout respondentům dostatečně dlouhou přestávku spojenou s občerstvením.
Z průběhu FGD je obvykle pořizován videozáznam, který slouží pro účely obsahové analýzy. Klient může průběh FGD sledovat z jiné místnosti a do diskuse zasahovat doplňkovými otázkami. K tomu slouží propojení notebooku psychologa s notebookem v náhledové místnosti pomocí aplikace typu ICQ. Naše brněnské focus group studio umoňuje náhled na průběh FGD pomocí jednocestného zrcadla nebo přes internet. V tomto případě můžete skupinový rozhovor sledovat ze své kanceláře či z domova. Předpokladem je připojení k internetu. Menší a levnější variantou FGD jsou tzv. mini focus group, kterých se účastní 3-4 účastníci.
10.4.2023 | Vláda České republiky hledá strategie, jak čelit vysokým deficitům posledních státních rozpočtů. Zvažuje několik úsporných opatření, včetně rušení pracovního volna v den některých státních svátků, aby se rozpočet vrátil do černých čísel.
5.3.2023 | Price increase, high energy prices and high inflation rates have had and continue to have an impact on the consumer behaviour of Czech households. The current economic situation will negatively affect the consumer sentiment of many households in the coming months. This results from a representative sociological survey conducted by FOCUS, Marketing & Social Research at the end of 2022 on a sample of 1,129 respondents.
23.2.2023 | Důvěra středoškoláků v média celkově klesá, jsou přesvědčeni o manipulativnosti sociálních sítí a více vnímají ohrožení demokracie nepravdivými zprávami. Vyplývá to z dotazníkové šetření, realizovaného agenturou FOCUS pro organizaci Člověk v tísni. Šetření mapovalo v roce 2022 znalosti a dovednosti žáků týkající se médií, používání počítačů a chytrých telefonů, návyky v chování na internetu a postoje žáků a studentů k médiím. Výzkumu se zúčastnilo 1600 respondentů.
21.2.2023 | Zdražování, vysoké ceny energií a vysoká míra inflace se promítly a dále promítají do spotřebitelského chování českých domácností. Současná ekonomická situace negativně ovlivní spotřebitelské nálady řady domácností i v horizontu nadcházejících měsíců. Vyplývá to z reprezentativního sociologického výzkumu, který FOCUS, Marketing & Social Research realizoval na konci roku 2022 na vzorku 1129 respondentů.