Poznejte svého zákazníka a spotřebitele!
Analýza nákupního a spotřebního chování umožňuje našim klientům získat komplexní i dílčí informace o zkoumaném spotřebitelském segmentu. Díky tomu patří k jednomu z nejdůležitějších výzkumných nástrojů v oblasti marketingového plánování.
Analýza nákupního a spotřebního chování našim klientům umožňuje odpovědět na řadu otázek, jako jsou např.:
- Jaký podíl (jaká penetrace) spotřebitelů kupuje a používá naše produkty či služby (pravidelně, příležitostně)?
- Kdo je náš typický zákazník, jaké jsou jeho zvyklosti a potřeby?
- Čím se odlišuje od ostatních skupin a v čem spočívají jeho hlavní odlišnosti?
- Co motivuje zákazníka používat nebo nakupovat naše i konkurenční produkty či služby?
- Jakým způsobem se rozhoduje, když vybírá produkt či službu, kterou koupí (místo rozhodování, kritéria výběru apod.)?
Segmentace spotřebitelů a zákazníků
- Při analýzách spotřebitele obvykle stranou zájmu výzkumníků nezůstává ani životní styl spotřebitelů, jejich mediální chování, psychografie a hodnotové orientace. Výsledky analýz tak mohou vyústit do jednoduchých či složitých segmentací a typologií spotřebitelů nebo zákazníků, které umožňují našim klientům přesně pozicionovat své značky, produkty, služby i efektivně zacílit jejich komunikaci.
Spokojenost a loajalita zákazníka
- Častým tématem našich klientů je spokojenost zákazníka s produktem či službou a jeho loajalita (Consumer Satisfaction Study). V této souvislosti si kladou následující otázky:
- Je můj zákazník spokojenější než zákazník konkurence?
- Ve kterých oblastech je můj zákazník spokojený, ve kterých méně a ve kterých vůbec? A proč?
- Co je pro mého zákazníka důležité? Na které faktory klade při nákupu či používání produktu nebo služby velký nárok, na které menší, a které faktory pro něj nejsou vůbec důležité?
- Uspokojujeme potřeby zákazníka adekvátně? Kde máme rezervy?
- Jak se spokojenost zákazníka vyvíjí v čase?
Spokojenost zákazníka s produktem a službou není přímo úměrná jeho loajalitě, proto v řadě výzkumů hledáme odpovědi na otázky, jaký podíl zákazníků je loajální vůči značce či produktu a jaké jsou motivy této loajality.
Zvláštní kategorií jsou business to business (B2B) výzkumy, které jsou specifickým typem výzkumu trhu a spotřebitelů. Orientují se na výzkum chování podnikatelských subjektů a organizací. Poskytují podklady pro strategické plánování podnikatelských aktivit firem, jejichž produkty a služby jsou určené tomuto segmentu zákazníků.
- Nákupní chování firem a organizací
- Image klienta
- Zkušenosti s produkty či službami klienta, zkušenosti s reprezentanty a obchodními zástupci
- Výhody a nevýhody používaných produktů či služeb, hodnocení doplňkových služeb
- Způsoby získávání informací o produktech či službách, rozhodování o nákupu, percepce reklamních, PR a direct marketingových kampaní
- Segmentační studie B2B zákazníků
Máte dotaz? Zeptejte se.