cz sk en

Volby v USA optikou populace ČR

24.9.2016 | Výzkumná agentura Focus provedla ve dnech 22. – 31. srpna 2016 reprezentativní výzkum veřejného mínění dospělé populace ČR. Jedním z témat tohoto výzkumu byl postoj české populace k tématu nadcházejících voleb prezidenta USA včetně znalosti a důvodů preference jednotlivých kandidátů.

 

 

Americká předvolební kampaň mezi obyvateli ČR jako téma není příliš atraktivní, takřka tři pětiny dotázaných deklarují, že dění této kolem této kampaně nesledují (59 %). Pouhá 3 % uvádějí, že ji sledují pozorně, zbývající necelé dvě pětiny respondentů ji registrují, ale nevěnují jí větší pozornost (38 %).

Mezi respondenty převládají ti, kteří navržené kandidáty na post prezidenta USA neznají (54  %).

I kdyby dotázaní měli možnost se v nadcházejících volbách prezidenta USA účastnit, takřka polovina by toho nevyužila (49 %).

Nejpreferovanější kandidátkou prezidentských voleb v USA je u obyvatel Česka Hillary Clintonová, kterou upřednostňuje 38 % dotázaných. Na druhém místě je s výrazným odstupem Donald Trump (11 %). Další kandidáti, Jill Steinová a Gary Johnson, jsou pro respondenty v podstatě neznámí a jejich preference se pohybují v řádu jednotek procent (Johnson 2 %, Steinová 1 %).

Vliv na preference kandidátů nemá ani akcentace vybraných témat jako je bezpečnost ve světě / v Evropě či ekonomický vývoj ve světě / v Evropě.

V případě Hillary Clintonové jsou hlavními motivacemi pro její volbu její přesvědčivost, důvěryhodnost a schopnost vzbudit sympatie (23 %). Nemalou roli na její preference má rovněž fakt, že jde o ženu (20 %). Její příznivci ji také považují za jednoduše nejlepšího kandidáta (15 %) a oceňují i její schopnosti a zkušenosti (12 %).

Hlavními motivacemi pro volbu Donalda Trumpa je u jeho tuzemských příznivců souhlas s jeho názory (13 %) a to, že jej považují za nejlepšího kandidáta (11 %). Nemalou roli v jejich rozhodování sehrává i fakt, že jde o muže (10 %) a jeho přesvědčivost, důvěryhodnost a schopnost vzbudit sympatie (10 %). Jeho příznivci si na něm cení také razance, energičnosti a nekompromisnosti (9 %).

Podrobnější informace a výsledky výzkumu naleznete zde:

 

Aktuálně
Hospodaření českých domácností v roce 2024

14.3.2024 | Zdražování, vysoké ceny energií a vysoká míra inflace se promítly a dále promítají do spotřebitelského chování českých domácností. Meziročně se zhoršila aktuální situace domácností a výhled do budoucna stále není příznivý, je ovšem optimističtější než před rokem. Dílčí poklesy v plánovaném šetření či změně nákupního chování lze připisovat již realizovaným změnám v předchozím roce.

celý článek

Hospodaření domácností 2024

14.3.2024 | Zdražování, vysoké ceny energií a vysoká míra inflace se promítly a dále promítají do spotřebitelského chování českých domácností. Meziročně se zhoršila aktuální situace domácností a výhled do budoucna stále není příznivý, je ovšem optimističtější než před rokem. Dílčí poklesy v plánovaném šetření či změně nákupního chování lze připisovat již realizovaným změnám v předchozím roce.

celý článek

Letošní Vánoce budou skromnější než loni, soudí necelá polovina české populace

18.12.2023 | Mají-li Češi a Češky srovnat své letošní Vánoce s loňskými, pak necelá polovina uvádí, že budou skromnější než loni (48 %), stejný podíl dotázaných uvádí, že jejich Vánoce budou stejně bohaté jako loni (48 %), jen 4 % domácností deklaruje, že jejich letošní Vánoce budou bohatší než loni. Stejně bohaté Vánoce jako loni častěji než celek deklarují lidé s vyšším profesním statusem, vysokoškoláci a lidé z domácností s vyššími příjmy. Naopak skromnější Vánoce než loni častěji uvádí lidé s nižším vzděláním, z domácností s nižšími příjmy a starobní důchodci.

celý článek

Více než dvě třetiny Čechů odmítají rušení státních svátků kvůli úspoře, ukázal průzkum

10.4.2023 | Vláda České republiky hledá strategie, jak čelit vysokým deficitům posledních státních rozpočtů. Zvažuje několik úsporných opatření, včetně rušení pracovního volna v den některých státních svátků, aby se rozpočet vrátil do černých čísel.

celý článek

© FOCUS Marketing & Social Research, 2015
vytvořilo Anything Studio