cz sk en

Čechům vadí dvojí kvalita potravin v Evropě, ukázal průzkum. Nevěří těm z Polska, Číny a Německa

15.10.2016 | Podle nového průzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce považuje více než čtvrtina dotazovaných různou kvalitu potravin v Evropě za manipulaci. Skutečný důvod podle spotřebitelů spočívá v tom, že výrobci šetří na dražších surovinách. Mezi nejvíce falšované potraviny podle spotřebitelů patří zejména uzeniny, marmelády či lihoviny. Podle ministra zemědělství je důležitá edukace zákazníka a jeho zpětná vazba obchodníkovi.

 

V rámci sociologického výzkumu zpracovaného  pro Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI) byli čeští spotřebitelé dotázáni, jak vnímají situaci, kdy řada zahraničních výrobců potravin dodává pod stejným názvem na různé národní trhy výrobky s odlišným složením. Dle některých projektů zveřejněných v posledním období se složení potravin určených pro český trh liší od složení potravin určených pro staré členské státy EU a to na úkor českého spotřebitele. Jde zejména o použití méně hodnotných složek potravin určených pro český trh. Výrobci obvykle uvádějí, že důvodem pro odlišné složení jsou odlišné požadavky a očekávání spotřebitelů na jednotlivých národních trzích, zejména v oblasti chutě potraviny.

Výsledek výzkumu jasně ukázal, že tuzemský spotřebitel se s tímto vysvětlením neztotožňuje. Plných 88% spotřebitelů uvedlo, že se jich praxe odlišného složení potravin pro český trh dotýká a že jim vadí, přičemž 36% spotřebitelů uvádí, že tento postup považuje za „nehoráznou manipulaci“. Pouhá 4% respondentů řekla, že jim postup výrobců nevadí.

Celkem 77% spotřebitelů ve výzkumu uvedlo, že nesouhlasí s argumentem výrobců o odlišných preferencích a chutích spotřebitelů v jednotlivých státech. Nadpoloviční většina - 54% - přitom uvedla, že „vůbec nesouhlasí“. Zcela souhlasila jen 3% respondentů.

Za skutečný důvod pro jiné složení potravin označilo 51% spotřebitelů snahu firem ušetřit na českém trhu na dražších surovinách, a proto jich používají méně, 38% respondentů důvod spatřuje v tom, že firmy pracují s upřednostňováním nízké ceny před kvalitou tuzemskými spotřebiteli.

Výzkum byl zpracován agenturou FOCUS na vzorku 1019 respondentů dle kvótního výběru na základě dat ČSÚ.

Zpracoval: Mgr. Pavel Kopřiva - tiskový mluvčí, tel.: +420 542 426 633 

Aktuálně
Postoje české veřejnosti k zákazu pálení trávy, listí, větví a jiného biologického odpadu

4.4.2025 | Agentura FOCUS provedla ve dnech 26 – 31. 3. 2025 výzkum veřejného mínění na dospělé populaci České republiky. Reprezentativní výběrový vzorek tvořilo 1028 respondentů ve věku 18 a více let, kteří byli vybráni metodou kvótního výběru na základě pohlaví, věku, vzdělání, kraje bydliště a velikosti obce. Jedním ze zkoumaných témat byly postoje k zákazu pálení trávy, listí, větví a jiného biologického odpadu.

celý článek

Hospodaření domácností 2024

14.3.2024 | Zdražování, vysoké ceny energií a vysoká míra inflace se promítly a dále promítají do spotřebitelského chování českých domácností. Meziročně se zhoršila aktuální situace domácností a výhled do budoucna stále není příznivý, je ovšem optimističtější než před rokem. Dílčí poklesy v plánovaném šetření či změně nákupního chování lze připisovat již realizovaným změnám v předchozím roce.

celý článek

Letošní Vánoce budou skromnější než loni, soudí necelá polovina české populace

18.12.2023 | Mají-li Češi a Češky srovnat své letošní Vánoce s loňskými, pak necelá polovina uvádí, že budou skromnější než loni (48 %), stejný podíl dotázaných uvádí, že jejich Vánoce budou stejně bohaté jako loni (48 %), jen 4 % domácností deklaruje, že jejich letošní Vánoce budou bohatší než loni. Stejně bohaté Vánoce jako loni častěji než celek deklarují lidé s vyšším profesním statusem, vysokoškoláci a lidé z domácností s vyššími příjmy. Naopak skromnější Vánoce než loni častěji uvádí lidé s nižším vzděláním, z domácností s nižšími příjmy a starobní důchodci.

celý článek

Více než dvě třetiny Čechů odmítají rušení státních svátků kvůli úspoře, ukázal průzkum

10.4.2023 | Vláda České republiky hledá strategie, jak čelit vysokým deficitům posledních státních rozpočtů. Zvažuje několik úsporných opatření, včetně rušení pracovního volna v den některých státních svátků, aby se rozpočet vrátil do černých čísel.

celý článek

© FOCUS Marketing & Social Research, 2015
vytvořilo Anything Studio