cz sk en

Čechům vadí dvojí kvalita potravin v Evropě, ukázal průzkum. Nevěří těm z Polska, Číny a Německa

15.10.2016 | Podle nového průzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce považuje více než čtvrtina dotazovaných různou kvalitu potravin v Evropě za manipulaci. Skutečný důvod podle spotřebitelů spočívá v tom, že výrobci šetří na dražších surovinách. Mezi nejvíce falšované potraviny podle spotřebitelů patří zejména uzeniny, marmelády či lihoviny. Podle ministra zemědělství je důležitá edukace zákazníka a jeho zpětná vazba obchodníkovi.

 

V rámci sociologického výzkumu zpracovaného  pro Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI) byli čeští spotřebitelé dotázáni, jak vnímají situaci, kdy řada zahraničních výrobců potravin dodává pod stejným názvem na různé národní trhy výrobky s odlišným složením. Dle některých projektů zveřejněných v posledním období se složení potravin určených pro český trh liší od složení potravin určených pro staré členské státy EU a to na úkor českého spotřebitele. Jde zejména o použití méně hodnotných složek potravin určených pro český trh. Výrobci obvykle uvádějí, že důvodem pro odlišné složení jsou odlišné požadavky a očekávání spotřebitelů na jednotlivých národních trzích, zejména v oblasti chutě potraviny.

Výsledek výzkumu jasně ukázal, že tuzemský spotřebitel se s tímto vysvětlením neztotožňuje. Plných 88% spotřebitelů uvedlo, že se jich praxe odlišného složení potravin pro český trh dotýká a že jim vadí, přičemž 36% spotřebitelů uvádí, že tento postup považuje za „nehoráznou manipulaci“. Pouhá 4% respondentů řekla, že jim postup výrobců nevadí.

Celkem 77% spotřebitelů ve výzkumu uvedlo, že nesouhlasí s argumentem výrobců o odlišných preferencích a chutích spotřebitelů v jednotlivých státech. Nadpoloviční většina - 54% - přitom uvedla, že „vůbec nesouhlasí“. Zcela souhlasila jen 3% respondentů.

Za skutečný důvod pro jiné složení potravin označilo 51% spotřebitelů snahu firem ušetřit na českém trhu na dražších surovinách, a proto jich používají méně, 38% respondentů důvod spatřuje v tom, že firmy pracují s upřednostňováním nízké ceny před kvalitou tuzemskými spotřebiteli.

Výzkum byl zpracován agenturou FOCUS na vzorku 1019 respondentů dle kvótního výběru na základě dat ČSÚ.

Zpracoval: Mgr. Pavel Kopřiva - tiskový mluvčí, tel.: +420 542 426 633 

Aktuálně
Více než dvě třetiny Čechů odmítají rušení státních svátků kvůli úspoře, ukázal průzkum

10.4.2023 | Vláda České republiky hledá strategie, jak čelit vysokým deficitům posledních státních rozpočtů. Zvažuje několik úsporných opatření, včetně rušení pracovního volna v den některých státních svátků, aby se rozpočet vrátil do černých čísel.

celý článek

Czech households in times of inflation

5.3.2023 | Price increase, high energy prices and high inflation rates have had and continue to have an impact on the consumer behaviour of Czech households. The current economic situation will negatively affect the consumer sentiment of many households in the coming months. This results from a representative sociological survey conducted by FOCUS, Marketing & Social Research at the end of 2022 on a sample of 1,129 respondents.

celý článek

Mediální gramotnost žáků základních a středních škol a jejich postoje k médiím

23.2.2023 | Důvěra středoškoláků v média celkově klesá, jsou přesvědčeni o manipulativnosti sociálních sítí a více vnímají ohrožení demokracie nepravdivými zprávami. Vyplývá to z dotazníkové šetření, realizovaného agenturou FOCUS pro organizaci Člověk v tísni. Šetření mapovalo v roce 2022 znalosti a dovednosti žáků týkající se médií, používání počítačů a chytrých telefonů, návyky v chování na internetu a postoje žáků a studentů k médiím. Výzkumu se zúčastnilo 1600 respondentů.

celý článek

Hospodaření českých domácností v době inflace

21.2.2023 | Zdražování, vysoké ceny energií a vysoká míra inflace se promítly a dále promítají do spotřebitelského chování českých domácností. Současná ekonomická situace negativně ovlivní spotřebitelské nálady řady domácností i v horizontu nadcházejících měsíců. Vyplývá to z reprezentativního sociologického výzkumu, který FOCUS, Marketing & Social Research realizoval na konci roku 2022 na vzorku 1129 respondentů.

celý článek

© FOCUS Marketing & Social Research, 2015
vytvořilo Anything Studio